Mina bästa tips för självskadeimpulser

Yo guys 💙

Det här inlägget blir väldigt personligt för mig, och dessutom får ni se en tydlig bild på hur mycket ärr jag faktiskt har på mina armar, det är ju där jag har mest även om jag har på andra ställen på kroppen också.

Fokusera på något annat

Det som hjälpt mig absolut mest är att lägga allt mitt fokus på något annat, för mig funkar spel mest (World of Warcraft t.ex) men det är ju självklart individuellt.

Lämna situationen

En färdighet som hjälpt mig förvånansvärt mycket är att lämna situationen, oftast genom att gå på en promenad eller liknande. På något sätt byta omgivning.

Surfa på känslan

Att surfa på känslan är nog den färdighet som jag använt oftast när det varit riktigt illa och inget annat har hjälpt. Det innebär att acceptera hur du mår och gå all in, vilket är väldigt svårt att förklara men om du googlar på DBT samt surfa på känslan hittat du säkert en bra förklaring.

The butterfly project

Detta är något vi brukade göra mycket när jag var yngre, jag hade alltid en fjäril på handleden under flera år. Det går ut på att någon du tycker om ska rita en fjäril när du brukar självskada, för mig var det oftast armarna, och när du får impulser kommer du se fjärilen och bli påmind om att du är älskad och att någon bryr sig om dig.

Isbit

Det låter säkert konstigt, men det hjälper faktiskt att ta en isbit och krama om den i handen så hårt och länge man orkar. Efter bara några sekunder börjar det göra ont och efter några minuter gör det ont på allvar, så du får fortfarande känna någon form av smärta (vilket är stress lindrande) men det är inget som skadar dig permanent.

Promenad & podcast

En vän till mig tipsade om att ta en lång promenad och lyssna på en podd istället för musik hjälper henne att stänga ut jobbiga tankar.

Gillar

Kommentarer

petersdottr
petersdottr,
Heja dig ❤️❤️❤️
nouw.com/petersdottr
nobodyals
nobodyals,
starkt och väldigt bra av dig att dela med dig
nouw.com/nobodyals
IP: 82.99.3.229